
Vastuullisuus voidaan liittää monenlaisiin asioihin ja se kuuluu olennaisesti myös liiketoimintaan. Vastuullisuutta arvostetaan paljon ja kuluttajat valitsevat mieluiten sellaisen yrityksen, joka on osoittanut olevansa vastuullinen. Vastuullisuutta arvostavat myös muut yritykset eli mahdolliset yhteistyökumppanit. Vastuullisuus on tärkeää myös sijoittajille.
Tässä vain muutama syy, miksi jokaisen liiketoimintaa harjoittavan on hyvä panostaa vastuullisuuteen. Kun periaatteet ovat kunnossa, voivat ne vaikuttaa merkittävästikin uusien asiakassuhteiden luomiseen. Kun yritys toimii vastuullisesti, voi se ylpeästi luoda uusia kestäviä asiakassuhteita.
Yrittäjyys on paljon muutakin kuin vain tuotteiden ja palveluiden myyntiä asiakkaille. Siihen kuuluu hyvän asiakaspalvelun lisäksi myös tietynlainen brändäys, joka käsittää kaiken yrityksen arvomaailmasta sen toimintamalleihin. Vastuulliset toimintaperiaatteet kannattaa huomioida jo yritystä perustettaessa ja sen brändiä suunnitellessa. Yritys on hyvä suunnitella jo alusta alkaen vastuulliseksi.
Mitä vastuullinen liiketoiminta sisältää
Vastuulliseen liiketoimintaan kuuluu monenlaisia asioita ja toimintoja. Nämä voivat liittyä niin negatiivisten ympäristövaikutusten minimointiin, eettisin työolosuhteisiin kuin yhteiskuntavastuuseenkin. Joka tapauksessa vastuullisesti toimiva yritys herättää luottamusta. Esimerkkinä nettikasinot, joista vain lisensoitujen sivustojen turvallisuutta voidaan varmasti todentaa. Lue lisätietoja tästä.
Ympäristöasiat ovat tällä hetkellä tärkeämpiä kuin koskaan ja niihin kiinnitetään huomiota laajalti koko maailmassa. Yritys voi liiketoiminnassaan ottaa ympäristöasiat huomioon eri tavoin. Tärkeintä on havainnoida, miten yrityksen toiminta vaikuttaa ympäristöön. Hyviä keinoja ympäristön huomiointiin on esimerkiksi käyttää uusiutuvia energianlähteitä, kuten tuuli- tai aurinkovoimaa. Ympäristön huomioon ottava yritys pyrkii vähentämään hiilijalanjälkeään.
Sosiaalinen vastuu liittyy siihen, miten yritys huolehtii työntekijöistään ja yhteisöstä, jossa se toimii. Tähän liittyy esimerkiksi eettiset työolosuhteet ja tasa-arvosta huolehtiminen. Vastuullinen yritys varmistaa myös, ettei minkäänlaista syrjintää tapahdu.
Vastuulliseen liiketoimintaan liittyy vahvasti myös taloudellinen vastuu. Vaikka yrityksen tarkoituksena onkin tehdä tuottoa, sen on samalla huolehdittava vastuullisesta toiminnasta. Tähän kuuluu esimerkiksi verotuksen ja muiden raha-asioiden vastuullinen hoitaminen ajallaan.
Vastuullinen yritys on ensisijainen valinta
Jos asiakas saa valita vastuullisen ja vähemmän vastuullisen yrityksen väliltä, valitsee hän todennäköisemmin vastuullisen. Asiakkaita on olemassa erilaisia ja kaikilla on omat arvomaailmansa. Silloin, kun yrityksen arvot kohtaavat asiakkaan arvot, on yritys vahvoilla.
Yritys, joka valmistaa tuotteita kestävällä tavalla ja eettisesti, luo itselleen vankempaa asemaa kuin vastuuttomasti toimiva. Asiakkaat arvostavat ensisijaisesti vastuullisia tekijöitä ja tämä näkyy mm. siinä, että asiakkaat palaavat saman yrityksen pariin uudelleen.
Vastuullisuus tekee hyvää yrityksen maineelle. Positiivinen julkisuus tuo lisää mahdollisuuksia. Tähän lisättynä hyvät asiakaskokemukset, on menestyksen resepti valmis.
Liittyykö vastuullisuuteen haasteita?
Vastuullisuus tuo itsessään monenlaisia hyviä puolia, jotka ovat ensiarvoisen merkityksellisiä menestykseen pyrkivälle yritykselle. Sen toteutus ei kuitenkaan kaikilla aloilla ole yksinkertaista. Esimerkiksi vastuullisesti tuotettuja materiaaleja ei välttämättä löydy helposti ja jos löytyy, hinta ei välttämättä ole kaikkein edullisin. Asiakkaat ovat kuitenkin yleensä valmiita maksamaan vastuullisesti tuotetuista tuotteista enemmän.
Toisinaan vastuullisten ratkaisujen tekeminen on ehkä helpompaa suurille kuin pienille yrityksille. Toisaalta, kun yritys panostaa rohkeasti vastuullisiin materiaaleihin, ainesosiin tai muihin osa-alueisiin, ovat tuotteetkin arvokkaampia.
Vastuullisuus vaatii yrityksen johdolta jatkuvaa seurantaa. Jos puutteita havaitaan, niihin tulisi puuttua mahdollisimman tehokkaasti.
Läpinäkyvyys on asia, jota arvostetaan suuresti. Toisaalta, jos yritys kertoo avoimesti kaikesta tai lähes kaikesta toiminnastaan, voi tästäkin olla haittaa. Varsinkin tilanteissa, joissa asiakkaat kokevat, ettei sen toiminta ole aivan niin vastuullista kuin on annettu ymmärtää. Tällaisessa tilanteessa on riski maineen heikentymiselle.
Asiakkaiden näkökulma
Asiakkaita on hyvä kuunnella. Yrityksen on hyvä olla tietoinen yleisesti vallitsevista ajatusmalleista. Tällä hetkellä tiedetään, että ympäristöasioihin suhtaudutaan vakavasti. Vakavasti suhtaudutaan myös siihen, mikäli jokin yritys ei täytä tähän liittyviä vastuullisuusperiaatteita.
Myös sosiaalista mediaa on hyvä seurata, sillä siellä ovat asiakkaat eli yrityksen kohderyhmä. Toki nettiin kirjoitettujen kommenttien ja julkaisujen sisältöön tulisi aina suhtautua tietyllä varauksella, mutta asiallista keskustelua on aina mukava ja hyödyllinen seurata. Jos yrityksellä on itsellään some käytössä, voi sen kautta tulla arvokasta palautetta ja asiakkaiden toiveita.
Yhteenvetona tie menestykseen voi olla huomattavasti helpompi vastuullisena tunnetulle yritykselle kuin sellaiselle, joka ei kiinnitä tällaisiin asioihin huomiota. Yrityksen on hyvä seurata yhteiskunnallisiin asioihin liittyviä keskusteluja ja ottaa niistä koppia.