Brändi on yrityksen tai tuotteen identiteetti, jolla se pystyy erottumaan kilpailijoistaan. Brändi on se koko kuva, jonka asiakas saa esimerkiksi yrityksestä tai tuotteesta. Brändiin kuuluu logon, ulkoasun ja iskulauseen lisäksi myös kaikki yrityksen arvot, periaatteet ja toimintatavat esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa.
Yritysten välinen kilpailu on kovaa ja jokainen rakentaa brändiään. Yritys, joka ei panosta omaan brändiinsä, jää helposti erottumatta. Toisaalta vahva brändi huomataan ja siitä kiinnostutaan.
Yrityksen tunnistettavuus
Vahvan brändin omaava yritys erottuu, vaikka asiakkailla olisikin laajasti valinnanvaraa eri yritysten tai tuotteiden välillä. Samankaltaisia tuotteita myyviä yrityksiä tai liikkeitä voi olla paljonkin, jolloin yksi harvoista tavoista erottua muiden joukosta on tehdä omanlainen, uniikki brändi, joka kiinnostaa. Esimerkiksi parhaat nettikasinot haluavat tarjota asiakkailleen jotain sellaista, mitä ei näe jokaisella muulla sivustolla.
Maailman tunnetuimmat yritykset ovat luoneet erottuvan brändin. Jokainen yritys on lähtenyt liikkeelle nollasta, mutta ovat alusta alkaen tarjonneet asiakkailleen esimerkiksi erityisen korkeaa laatua, tehokasta ja ystävällistä asiakaspalvelua, muista erottuvia tuotteita jne. Moni erityisen hyvin menestynyt yritys pystyy mainostamaan tiettyjä tuotteitaan ainutlaatuisina, muista kilpailijoistaan erottuvina.
Luottamus
Vahva brändi luo luottamusta. Kun asiakas tuntee brändin, hän voi luottaa siihen, että tiettyjä periaatteita noudatetaan ja että laatu on aina korkeaa. Asiakas voi luottaa yritykseen ja sen palveluihin ja tuotteisiin. Kun luottamus on ansaittu, asiakas hyvin usein palaa takaisin. Mietitään vaikka luottotuotteita, kuten ihonhoitotuotteet, pesuaineet, ruuan raaka-aineet jne. Monella on omat luottotuotteensa, joita ei mielellään vaihda toiseen.
Tietyt vaatemerkit ovat luoneet vahvan brändin, joka kertoo asiakkaille, että kyseessä on korkean laadun, arvostettu merkki. Tällaisten merkkien laadusta pidetään erityisen hyvää huolta ja vahvalla brändillä onkin aina myös vahva laadunvalvonta.
Kun asiakas luottaa tiettyyn yritykseen tai tuotteeseen, hän todennäköisesti suosittelee sitä myös muille. Varsinkin, jos hän on käyttänyt kyseistä tuotetta pitkään. Kun tähän vielä lisätään tehokas asiakaspalvelu, asiakas voi suositella yritystä, vaikka hän olisi kokenut esimerkiksi yhden ongelmatilanteen. Yritys voi siis pitää huolta luottamuksesta ongelmatilanteissakin. Tärkeintä on ratkaista ongelma asiakkaan eduksi.
Emotionaalinen yhteys asiakkaan ja yrityksen välillä
Tämä on asia, josta ei ehkä puhuta niin paljoa, mutta vahva brändi muodostaa asiakkaan kanssa käytännössä tietynlaisen emotionaalisen yhteyden. Näin voi olla silloin, kun yritys täyttää jonkin asiakkaalle erityisen tärkeän arvon tai periaatteen. Esimerkiksi eläinten tai ympäristönsuojelu voi olla tällainen arvo. Tällaisissa tilanteissa asiakas saattaa jopa pitää ensisijaisena kriteerinä sitä, että yritys toimii esimerkiksi kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tai että tuotteissa käytetään vain luonnonmukaisia ainesosia.
Esimerkiksi vaatebrändi voi erottua lukuisista muista brändeistä sillä, että se tarjoaa aina luonnonmukaisista materiaaleista valmistettuja vaatteita. Tällainen yritys yleensä myös kiinnittää erityistä huomiota työntekijöidensä työskentelyoloihin. Läpinäkyvyys yrityksen toiminnasta luo ehdottomasti luottamusta.
Asiakas voi tehdä ostopäätöksen esimerkiksi sen mukaan, että yritys suojelee jotain asiakkaalle itselleen tärkeää kohdetta. Tai jos tuotteiden myynnistä saatavista tuloista osa menee tiettyyn hyväntekeväisyyteen, josta asiakas on erityisen kiinnostunut.
Ostopäätöksen tekeminen
Asiakkaat tekevät ostopäätöksiä hyvin tavallisesti brändien mukaan. Tämä näkyy esimerkiksi ruokakaupoissa. Tietyt merkit tunnetaan laadustaan, maustaan tai esimerkiksi periaatteistaan. Kun yrityksellä on vahva brändi, asiakas luottaa, että laatu pysyy aina samana ja näinollen saa juuri sitä, mitä odottaakin.
Jos taas brändi vaihtelee laatua, asiakas ei voi olla varma, että ostamansa tuote on juuri halutunlainen. Tämä on yksi syistä, miksi yrityksen kannattaa panostaa brändin kehittelyyn jo ennen ensimmäisen tuotteen julkaisua. Brändi vaikuttaa suoraan asiakkaiden ostopäätökseen.
Jos brändin kehittely aloitetaan tai päivitetään uuteen esimerkiksi vuoden kuluttua ensimmäisten tuotteiden myyntiin laittamisesta, on asiakkaille jo ehtinyt muodostua kuva yrityksestä. Tämä kuva jää tyypillisesti asiakkaalle mieleen. Asiakas ostaa brändiä, joka on osoittanut olevansa luotettava ja juuri asiakkaalle sopiva.
Brändi nostattaa kilpailukykyä
Vahva brändi ei vaikuta ainoastaan asiakkaiden ostopäätöksiin, vaan sillä on merkitystä myös yritysten välisissä yhteistyökuvioissa. Maineikas ja vahvan brändin omaava, luotettava yritys saa todennäköisimmin yhteistyökumppaneita kuin yritys, jota ei juurikaan tunneta.
Brändin huolellinen suunnittelu voi olla avain pitkäaikaiseen menestykseen. Kun brändi on luotu valmiiksi jo yrityksen perustamisvaiheessa, on yrityksellä vahvat kantimet, joilla se pystyy luomaan kestäviä suhteita niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneidenkin kanssa.