Onko Brändin rakentaminen järkevää? Mitä se maksaa?

Jotta voisimme puhua brändistä, meidän on ensin tiedettävä, mitä brändi tarkoittaa. Wikipedian mukaan brändi tarkoittaa tuotetta, tuotemerkkiä, yritystä tai esimerkiksi henkilöä, jolle on syntynyt laaja tunnettuus. Brändin arvo muodostuu siitä, kuinka tunnettu sen logo on, kuinka merkkiuskollisia asiakkaat ovat sekä esimerkiksi siitä, kuinka myönteisiä brändiin liitetyt mielikuvat ovat. Esimerkiksi hyvänä pidetty hinta-laatusuhde vahvistaa brändin arvoa. 

Voidaan myös sanoa, että brändi on niitä odotuksia ja tarinoita, mitkä vaikuttavat ostopäätökseen. Jos asiakas ei ole esimerkiksi valmis maksamaan ylimääräistä tuotemerkistä X, ei brändiä ole olemassa kyseiselle asiakkaalle. Sama pätee silloin, jos asiakas ei ole valmis suosittelemaan tuotemerkkiä X muille.

Miten brändi rakennetaan?

Brändin rakentamiseksi ei riitä kiva logo tai kallis mainosvideo. Logot ja mainosvideot ovat vain työkaluja, joilla yritys voi rakentaa brändiään, mutta brändin rakentamiseen tarvitaan paljon, paljon muutakin. 

Brändi rakennetaan esimerkiksi täyttämällä (ja ylittämällä) asiakkaille annetut lupaukset ja näiden odotukset. Brändiä ei rakenneta viikoissa eikä kuukausissa. 

Jostain on kuitenkin aloitettava. Jotta voisit saada yrityksellesi tyytyväisiä asiakkaita, jotka ovat valmiita asioimaan kanssasi uudelleen (ja suosittelemaan firmaasi muille), on tärkeintä tavoittaa se ensimmäinen asiakas. Sinun on siis aloitettava mainostaminen ja markkinoiminen. Voit hoitaa mainostamisen itse, mutta suositeltavaa on ottaa avuksi kokenut ja asiantunteva mainostoimisto. Heillä on paljon ideoita siihen, miten sinun yrityksesi asiakkaat voidaan tavoittaa. Heillä on myös ideoita siihen, miten kohderyhmä saadaan vakuutettua yrityksesi ja sen tuotteiden tai palveluiden paremmuudesta.

Brändiä aletaan rakentaa esimerkiksi:

Käyntikortti logoineen on tärkeä yksityiskohta eikä perinteistä markkinointia (kuten lehtimainoksia) kannata kokonaan unohtaa, mutta tänä päivänä kannattaa panostaa ennen kaikkea digimarkkinointiin. Digitaalisten kanavien kautta brändisi tunnettuus paranee nopeasti ja tehokkaasti.

Suosittuja digitaalisia kanavia yrityksen tai henkilön brändin rakentamiseen ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, YouTube ja LinkedIn. 

Mitä brändin rakentaminen maksaa?

Brändin rakentaminen voi maksaa ihan mitä vain, ja kaikkien kasvua tavoittelevien yritysten onkin suotavaa panostaa siihen. Asiantuntevien kumppanien avulla rahat eivät valu hukkaan. 

Digitaalisissa kanavissa brändiä voi rakentaa melko kustannustehokkaasti. Ajatellaan vaikka Facebook-mainoksia. Laadi (tai teetä) hyvä julkaisu, niin voit saada sen näkymään noin 100 000 ihmiselle suurin piirtein 500 eurolla. Suurin piirtein samalla hinnalla voit tavoittaa noin 100 000 Instagrammin käyttäjää. 

Jos olet saanut kerätä asiakkaiden sähköpostiosoitteita, voit lähettää heille säännöllisiä uutiskirjeitä ilmaiseksi. Toki kirjeen laatimiseen menee aikaa, mutta ainakaan sinun ei ole välttämätöntä maksaa ulkopuolisille tahoille tällaisesta brändin rakennustoiminnasta. 

Google Ads veloittaa sinulta noin euron per klikki. Voidaan siis ajatella, että 500 eurolla saat sivuillesi 500 kävijää, joista osa voi hyvinkin tehdä ostopäätöksen ja ottaa yhteyttä.

Voit ottaa avuksi myös bloggaajat ja vloggaajat. Vähemmän tunnettu bloggaaja voi tehdä tuotteitasi tai palveluitasi suosittelevan artikkelin tuotepalkkiota (tai ilmaista palvelua, kuten hemmotteluhierontaa) vastaan. 

Tunnetuimmat bloggaajat pyytävät artikkeleistaan jopa 2000 euroa, mutta samalla tavoitat enemmän netin käyttäjiä. Näin esimerkiksi joustoluotto vertailu voi saada nopeasti suosiota. 

Onko brändin rakentaminen järkevää?

Some

Saatat miettiä, onko brändin rakentaminen järkevää, jos asiakkaita on jo nyt jonoksi asti. Esimerkiksi pienen paikkakunnan autokorjaamolla voikin pyyhkiä hyvin, vaikkei sillä olisi edes nettisivuja.

Tilanne voi muuttua. Paikkakunnalle tai kohtuullisen ajomatkan päähän saatetaan perustaa uusi autokorjaamo, joka vie asiakkaat.

Ehkä hintoja pitäisi korottaa, mutta et uskalla tehdä niin pelätessäsi asiakkaiden katoavan? Haluaisitko laajentaa toimintaasi esimerkiksi peräkärryjen vuokraamiseen tai rengashotelliin? 

Jos onnistut luomaan autokorjaamollesi vahvan brändin, et menetä asiakkaita, vaikka nostaisit hintoja tai saisit kilpailijan. Myös uudet palvelusi tulisivat tunnetuiksi, ja asiakkaita saattaisi tulla pitkänkin matkan päästä. 

Erityisen tärkeää on huolehtia brändistä silloin, kun alueella on paljon kilpailua. Hinnoilla kilpaileminen ei ole kannattavaa, mutta palvelun laadulla ja brändiin liittyvillä mielikuvilla kannattaa kilpailla. Näin asiakkaat valitsevan tuotteen tai firman X, vaikka se olisi hieman kalliimpi kuin toinen – tai vaikka heidän pitäisi kulkea hieman pidempi matka saadakseen haluamansa.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest